2012-11-23

Varsin rosa ros hade vi med oss, jag och Tofflan när vi åkte mot Täby kyrka. Vi skulle gå på begravning och ta ett sista farväl av fina Karin Nordenbäck.

Vi hamnade först helt fel eftersom vi lyssnade blint på iPhonens navigator men efter lite trixande så kom vi fram till kyrkan. Vi mötte upp Tania utanför kyrkan och det var många som ville vara med och ta farväl. Kyrkan var fullsatt! Karins mamma stod vid ingången och tog alla i hand. Fint.

Höstvisa med solosång och sedan den svenska psalmen Blott en dag inledde begravningsgudstjänsten. Sen pratade prästen Christofer Wilson om Karin och jag tycker talet var jättefint. Begravningsakten var så berörande och det gick många tankar inom mig. Tänkte så på hennes barn och den smärta de måste känna. På hela situationen och hur konstigt livet ibland är.

Sen spelade de upp Fields of gold med Eva Cassidy och då rann tårarna. Det blev så känslosamt det hela och vetskapen om livets sprödhet och hur olika det är mot oss fastnade i mig. Psalmen Härlig är jorden spelades sedan efter det att prästen givit oss en bön.

2012-11-23

Avskedstagandet var starkt och högen av fina blommor växte på kistan. Det var starkt att gå fram och tacka fina Karin för den kontakt vi hade. Det kändes så bra att göra det och så rätt.

Sen sjöng Anna-Karin Schäfer för andra gången och då blev det Elton Johns Candle in the wind. Vi fick sedan välsignelsen av prästen och begravningsgudstjänsten var slut. Täby kyrka var väldigt fin och hade mycket målningar direkt på kyrkväggen.

När allt var över så gick vi fram och tackade Karins dotter och då hade jag svårt att prata. Det blev så starkt att se henne och få de ord hon gav mig. Men jag är glad att vi gick fram och beklagade sorgen. Blir väldigt berörd nu när jag tänker på detta.

Det finns så mycket jag tänker på just nu när det gäller Karin och allt som hänt. Svårt att sätta ord på det och jag är ändå så glad att vi tre åkte till henne och tog farväl. Det känns bra.

Vila i frid, Karin!